marți, 22 iunie 2010

Suntem primii in Europa!


Da,da! Asa este cum ati citit in titlu.Suntem pe locul I in Europa la...rata mortalitatii in accidentele rutiere.Bravo noua! La ce altceva am putea fi pe locul intai? Eventual,la vreo infractiune de prin Codul Penal,ca in rest nu prea ne putem lauda cu ceva. Sau da?

dar nu suntem singuri,ci alaturi de "mezina" Europei,Malta. Pai daca o tine tot asa,in curand Uniunea va ramane cu 26 de membri. Sau 25...

Si daca asta nu era de ajuns,hai sa spunem cate ceva si despre sporul negativ,ca tot suntem la momentul statisticilor. In Romania,sporul populatiei este negativ. Din 2001 pana acum, au disparut aproximativ un milion de locuitori, asta in timp ce spaniolii sau francezii au in plus, fiecare inca vreo 5 milioane.

Raportul Consiliului European de Siguranta a Transporturilor (ETSC) poate sa va confirme.

luni, 21 iunie 2010

Romania incepe sa isi cunoasca drepturile


La mai bine de 2 ani de la aderarea la U.E,Romania incepe incet-incet (dar nu prea sigur),sa isi cunoasca si sa-si exercite drepturile ce ii revin din calitatea de stat membru al Uniunii.

Astfel,inca o instanta romana,de aceasta data Curtea de Apel Targu Mures a sesizat CJUE cu privire la (eterna si problematica) taxa de poluare. Conform unui articol apartinand domnului Andrei Pap,publicat in data de 21 Iunie 2010 pe site-ul juridice.ro: "In cauza SC Darmi SRL vs. Directia Generala a Finantelor Publice Mures -Administratia Finantelor Publice Tg.-Mures, prin incheierea de sedinta din 22.12.2009, Curtea de Apel Targu-Mures a decis suspendarea judecatii, pentru a sesiza CJUE, in vederea pronuntarii unei hotarari preliminare referitor la compatibilitatea taxei pe poluare instituita de OUG nr. 50/2008 cu modficarile si completarile ulterioare, cu art. 25, art. 28, art. 90 din Tratatul de instituire a Comunitatii Europene [TCE]." http://www.juridice.ro/111564/curtea-de-apel-targu-mures-a-sesizat-cjue-ref-taxa-de-poluare.html


Daca la Curtea Europeana a Drepturilor Omului de la Strassbourg avem "abonament",nu putem spune acelasi lucru si despre CJUE. Oarre...de ce? Ne este asa teama de onorata Curte de la Luxemburg?
Sfat: Romania,dare for more! (vorba unei reclame)

duminică, 20 iunie 2010

Greseli frecvente legate de Uniunea Europeana


Consiliul Europei,Consiliul Uniunii Europene,Consiliul European

Consiliul Europei este o organizatie internationala interguvernamentala regionala,cu sediul la Strassbourg.Statutul Consiliului Europei a fost semnat la data de 5 mai 1949 la Londra,de catre zece state,intrand in vigoare la 3 august 1949. Aceasta organizatie este independenta de Uniunea Europeana,dar care i-a influentat istoria si cu care UE colaboreaza in diverse domenii.
Consiliul UE sau Consiliul de Ministri este principala instituie de decizie a UE,alcatuita din ministrii statelor membre,ce se intalnesc in functie de portofoliu-ministrii de justitie,de afaceri externe,acestia din urma avand rol de coordonatori.
Consiliul European sau Summit-ul European reprezinta o reuniune la nivel inalt,ce are loc de regula de doua ori pe an,iar in situatii exceptionale,ori de cate ori este nevoie. Intalnirea are loc intre sefii de stat si de Guvern ai statelor membre,cu participarea presedintelui Comisiei Europene. Summit-ul are loc in principu in statul care detine presedintia Uniunii.Scopul acestuia este de a trasa liniile generale de politica si de a solutiona eventualele crize.

Comunitar,Comunitatea si Comunitatile Europene

Termenul de Comunitati Europene este folosit pentru a desemna cele trei organizatii internationale fondate in anii '50,precursoare ale Uniunii Europene-Comunitatea Europeana a Carbunelui si Otelului (CECO-1951),Comunitatea Economica Europeana (CEE-1957) si EURATOM sau Comunitatea Europeana a Energiei Atomice (CEEA-1957). Aceste trei organizatii s-au unificat prin Tratatl de la Bruxelles din 1965 (Tratatul de Fuziune. In 1992,cea mai importanta dintre ele,CEE si-a schimbat denumirea in Comunitatea Europeana,iar in 2002 CECO si-a incetat existenta.
Termenul de drept comunitar desemneaza in prezent legislatia care este fondata pe tratatele de infiintare ale CEE si EURATOM.

Curtile internationale de justitie din Europa

In Europa exista trei curti de justitie,insa una singura este institutie UE-Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE. Aceasta isi are sediul la Luxemburg. Celelalte doua sunt Curtea Europeana a Drepturilor Omului (CEDO),institutie a Consiliului Europei cu sediul la Strassbourg si Curtea Internationala de Justitie (CIJ),institutie ONU,cu sediul la Haga.

Conferinta Interguvernamentala (CIG)

Procedura formala pentru modificarea tratatelor fondatoare ale UE,constand intr-o serie de negocieri la care iau parte reprezentanti ai statelor membre,ai Comisiei Europene si ai Parlamentului European. Aceste negocieri,deschise si inchise de catre un Consiliu European,pot dura pana la cativa ani.

Constitutia si cetatenia europeana

In prezent,Uniunea Europeana dispune de un cadru unic,specific,conferit de tratatele fondatoare di de alte acte,precum si de jurisprudenta. Complexitatea activitatilor si actiunilor Uniunii,datorata extinderilor succesive din ultimele decenii si reformelor institutionale implicate de acestea,a impus simplificarea cadrului juridic. Din acest motiv,in 2004 a fost adoptat Tratatul de instituire a unei Constitutii pentru Europa (pe scurt Tratatul Constitutional),tratat care din pricina respingerii de catre Franta si Olanda,in iunie 2005,nu a mai intrat in vigoare. De precizat ca intrarea in vigoare a Tratatului Constitutional nu ar fi insemnat transformarea Uniunii Europene intr-un stat supranational.
In mod similar,cetatenia europeana (care este acordata tuturor cetatenilor statelor membre UE),in nici un caz nu inlocuieste cetateniile ationale,ci este complementara acestora,oferind noi privilegii beneficiarilor sai.

Uniunea Europei Occidentale

Uniunea Europei Occidentale nu reprezinta partea de vest a Uniunii Europene,ci este o organizatie de aparare,creata in 1954,independenta de Uniunea Europeana,dar cu ccare,mai ales din 1992,UE are relatii foarte stranse.

Ortografia unor nume

Forma corecta a unor nume cel mai adesea scrise gresit,este urmatoarea:
-Schuman (nu Schumann)pentru Robert Schuman (ministru de Externe francez)si declaratia de la 9 mai 1950,care ii poarta numele;
-Monnet (nu Monet) pentru Jean Monnet (diplomat francez) si metoda de integrare ce-i poarta numele;
-Petersberg (nu Petersburg) pentru misiunile UEO si UE de gestionare a crizelor.

In toate cazurile enumerate mai sus,scrierea incorecta poate sugera numele unui compozitor german din sec. al XIX-lea (Robert Schumann),numele fiului unui celebru pictor francez (Jean Monet) sau legatura de ordin istoric a misiunilor de gestionare a crizelor cu orasul rusesc Sankt Petersburg,ceea ce este evident gresit,deoarece numele misiunilor provine de la Hotelul Petersberg din Germania,loc in care in 1992 a avut loc o reuniune a UEO in cadrul careia au fost lansate propunerile privind aceste instrumente de politica comuna in domeniul apararii.

sâmbătă, 19 iunie 2010

Ce este Uniunea Europeana?


Nu este atat de simplu a defini Uniunea Europeana.Dificultatea este generate atat de complexitatea relatiilor existente intre membrii sai,cat si de elementele de noutate,de idea ca Uniunea Europeana reprezinta un proiect unic in istorie,a carui natura si evolutie depend de vointa liderilor si cetatenilor sai.
De-a lungul timpului,in literatura de specialitate autohtona,dar si straina,s-a incercat gasirea unei definitii cat mai complete si realiste,definitie care sa reflecte ce este in fapt si in drept Uniunea Europeana.
Pentru a explica natura juridica a Uniunii Europene,au fost elaborate mai multe teorii si abordari conceptuale.Una dintre acestea aseamana Uniunea cu forme de organizare politica deja existente-federatie,confederatie,organizatie internationala.O alta teorie considera UE ca fiind o entitate sui-generis.Vom analiza pe rand aceste aspecte.

Federatie sau confederatie?

Uniunea Europeana nu a atins,ci a depasit stadiul de confederatie prin faptul ca are o moneda proprie,un sistem institutional propriu ,dar mai ales prin faptul ca exista posibilitatea luarii deciziilor cu majoritate de voturi,prin prezenta unui Parlament ales de catre cetatenii sai si nu in ultimul rand prin relatiile directe pe care le intretine cu cetatenii statelor membre.
Pe de alta parte,Uniunea prezinta caracteristicile unei federatii:
-aceleasi interese si preocupari;
-partajarea competentelor intre Uniune si statele membre;
-alegerea unui Parlament etc.
Insa ceea ce o diferentiaza substantial de o federatie,este faptul ca uniunea isi are originea in Tratatele fondatoare,acte de drept inernational si nu intr-o Constitutie,care reprezinta un act de drept intern.
Statul federal pastreaza calitatea de subiect de drept,calitate incredintata de statele membre,in timp ce statele membre UE nu au renuntat la capacitatea lor de a actiona ca subiecte de drept international.

Organizatie internationala sau organizatie supranationala?

Uniunea Europeana nu poate fi asimilata unei organizatii internationale de tip clasic.Deosebirea se reflecta in independenta institutiilor in raport cu statele,dar mai cu seama in relatiile directe cu particularii,fapt ce reiese din efectul direct atribuit actului normativ comunitar (in special regulamentului).Toate acestea particularizeaza Uniunea Europeana fata de orice alta organizatie internationala.
Ne vom opri insa aici cu descrierea teoriilor si abordarilor exprimate cu privire la natura juridica a Uniunii.Si asta nu di cauza lipsei de spatiu sau timp,ci pur si simplu din pricina faptului ca problematica naturii juridice a UE este una atat de vasta si complexa,incat nu poate fi rezumata in cuprinsul a doua-trei definitii.
In ceea ce ma priveste,daca este sa imi exprim o parere relativa la cele expuse mai sus,consider Uniunea Europeana ca fiind un proiect deosebit,chiar unic in lume,ce se aseamana cu nicio organizatie/entitate existenta la ora actuala in sistemul dreptului international.Dupa cum probabil se stie,la inceputurile ei,s-a vrut a fi doar o cooperare de ordin economic,care insa a evoluat rapid,extinzandu-se si la alte domenii ale vietii-socio-politic,cultural etc.Complexitatea si unicitatea Uniunii europene nu se reflecta doar cooperarea din domeniile si directiile enumerate mai sus,ci si din standardele,finalitatea si dorinta UE de a oferi cetatenilor sai,un spatiu de libertate,securitate si justitie,in interiorul caruia sa functioneze o piata libera,fara frontiere interne care sa permita in acelasi timp un grad ridicat de securitate sociala si protectia mediului inconjurator.